torsdag 20. august 2015

Lavendel.

 



Hvis jeg skulle velge noen blant de vakreste blomster, ville jeg garantert velge meg laveldel.. Den lyser opp med sine karakteristiske blomster, jeg elsker fargene i lilla, rosa eller hvitt..  Det er noe skjørt over dem, men de tåler en støyt...
De er nyttige og viktige blomster for humler sommerfugler. Sommerfugler har jeg sett veldig lite av i hagen i sommer, det er trist. Har du sett mange sommerfugler i år?






Når de er avblomstret, klipper jeg vekk blomstene og får en blomstring til i løpet av sommeren.


Hvert år lager jeg laveldelsukker. Jeg knuser en stor håndfull blomster i en mortel og blander i sukkeret. Det smaker fantastisk!




Håper du har hatt en fin dag!


Stor klem.

3 kommentarer :

  1. Har ikke tenkt over dette med sommerfugler, men kanskje du har rett. Det er synd at vi mennesker kanskje er i ferd med å gjøre livet vanskelig for humler og småkryp vi faktisk har bruk for.
    Hva bruker du lavendelsukkeret til, har du det i te eller på pannekaker??

    SvarSlett
  2. Hei Maria, bruker det stort sett på pannekaker, vaffler ol. Kan anbefales!
    Klem

    SvarSlett
  3. Lavendel er bare så nydelig ...
    Takk for tipset om sukkeret ...det skal jeg jammen prøve.
    Nå er mesteparten av lavendelenblomstringen over for denne gang her ..
    Så får vi se om det blir en blomstring til ...litt sent nå tenker jeg .
    Ønsker deg fine sensommerdager !

    SvarSlett