mandag 26. september 2016

Samle frø fra hagen...



Nå er tiden kommet for å legge tørkede frø til oppbevaring 
til våren


Jeg legger de i store konvolutter...


Det er veldig hyggelig å holde på med dette!


Hvem har sagt at tørkede blomster ikke er vakre?
Jeg synes de er det...

Jeg har samlet frø fra Akeleie, Cosmos og Stokkrose.
Akeleie og Cosmos er ettårige sommerblomster, 
Stokkrose er toårig. Når Stokkrosen har blomstret, må du altså så en ny.

Akeleie og Cosmos er enkle å få til, Stokkrosen er litt vanskeligere.
Det kan være lurt å forkultivere denne inne,
ønsker meg et drivhus, da er dette mye enklere...
Jeg tar i bruk gjesterom og vinduskarmer til såing,
blir rene planteskolen her inne!

Det er virkelig gøy å så med frø man har plukket selv, 
man føler seg litt stolt!
Og det er spennende å følge med på resultatet,
fargen kan bli annerledes enn den var i utgangspunktet.

Jeg har lagt mine frø i konvolutter,
ellers så kan du jo legge de i en fin boks.
Viktig at frøene oppbevares helt tørt. 

Lykke til,
en strålende uke til dere!

Klem Ida

6 kommentarer :

  1. Det er sådan en fantastisk god ide. Jeg har også samlet en hel del.
    Kan så næsten ikke vente med at der bliver forår og de skal sås.
    Jeg holder med dig. Tørret blomster er skønne.

    Rigtig god aften
    Charlotte

    SvarSlett
  2. Hej Ida!
    Vilken lycka när man sått egna frön, och det blir nya fina plantor.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlett
  3. Hvor er det bare en god ide at opbevare dem i konvolutter. Så har man lidt mere styr på det. Jeg synes også tørrede blomster er rigtig fine.
    Jeg håber du får en rigtig dejlig dag 🌸
    Knus Lone

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Ida, sorry my last comment was all mixed up! So I try again; I love your idea of collecting your garden seeds in envelopes! They make really sweet gifts.
    Have a beautiful weekend enjoying the last of this years garden beauty!
    Anna xx

    SvarSlett
  6. It's good to save seeds for next summer!
    Lovely photos!

    Have a wonderful October!

    SvarSlett