søndag 25. juni 2017

Charlottes sitronboller



Gjærbakst er det beste jeg vet...
Jeg er også veldig glad i sitroner...
Så jeg har lenge tenkt å bake "Charlottes sitronboller", 
som jeg fant oppskrift på hos Charlotte og hennes vakre blogg
HOS VILLA FRYD


Det er jo bare så godt med boller og saft!


Charlotte anbefaler å bruke litt mindre mel i oppskrifter til 
gjærbakst, og det rådet har jeg fulgt.
Det blir lettere å forme bollene når man ikke 
bruker for mye mel


Glad i søtt som jeg er, pyntet jeg noen av
bollene med melis, rørt ut i sitronsaft, selvsagt, mm..
Disse bollene er en nytelse, saftige og gode,
med ett hint av sitron.
De forsvant på ett blunk hos oss...

Du finner bloggen til Charlotte HER,
jeg anbefaler på det varmeste å besøke henne der.
Takk for den deilige oppskriften, Charlotte!


CHARLOTTES SITRONBOLLER

4,5 dl  melk varmes lunken,
75 gr gjær røres ut i melken
150 gr smør
3 ss sukker
3 eggeplommer
ca 1/4 ts salt
8-900 gr mel
Revet skall av 1 sitron

Alt blandes og eltes sammen,
husk ikke å bruke mer mel enn beskrevet

20 boller stilles til heving i ca 20 min.
Pensles med de resterende eggehvitter.
Stekes i ca 10 min ved 225 grader.

Nytes!

God bollebaking,
og deilige dager!

Klemmer, Ida




5 kommentarer :

  1. Hello dear Ida,
    That must taste very delicious. I wish I could smell the scent of this fresh baked ones. You made lovely photo's of it.
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
  2. Jeg har liksom aldri fått gjærbakst helt til, helt til jeg fikk det gode rådet og alltid heve godt. Etter den tid lykkes jeg alltid, og det blir så GODT. Tror jeg må prøve disse også. :)

    SvarSlett
  3. Tusind tak for de smukke ord Ida.
    Du er så sød og betænksom.
    Hvor er jeg glad for du kunne lide bollerne.
    De er så nemme og så lækker. Her i huset nyder vi dem ofte. De er også hurtige at røre sammen når der kommer uventet besøg.
    Jeg har fundet ud af at bruger du en køkkenmaskine i 12 minutter. Så er der så meget luft og lethed i dem.

    En fantastisk start på en ny uge
    Klem

    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv, Charlotte, og takk for fine ord.
      Det er hyggelig å kunne glede litt også🌸
      Bollene er virkelig gode, ser du skriver om en kjøkkenmaskin hos deg, jeg har ikke det, men man vil sikkert bake oftere da..
      Det blir nok flere oppskrifter hos meg snart, baker endel for tiden, synes det er så trivelig🍋🍋
      Klem, Ida

      Slett
  4. Kære Ida
    Hvor ser de fantastisk lækre ud. Citron boller er et kæmpe hit og Charlottes opskrift er så god. Idéen med sukker og citron saft på toppen er lige mig ;)
    Tak for fine billeder

    Ønsker dig en smuk sommer
    Klem Lone

    SvarSlett